Пред рухване е първото трамвайно депо в София

   Сградата на първото трамвайно депо в София е пред рухване. Депо "Клокотница" функционира до 1999 г., а след извеждането му от редовна експлоатация халетата са отдадени за ползване на поделение "Трансенерго и релсов път" на "Столичен електротранспорт". Понастоящем в депото домуват служебни трамваи и аварийна техника. Сградата е паметник на културата и един от малкото запазени образци на индустриалното строителство от първото десетилетие на XX век. Депото е общинска собственост, част от активите на трамвайния оператор в столицата. Повече от двадесет години сградата не се поддържа и опасността да рухне  във всеки един момент е напълно реална. С това София ще загуби възможността мястото да се трансформира в музей на градския транспорт, както настояват множество граждани и неправителствени организации. 

Халетата на депото са с уникална дървена покривна конструкция. Автор на снимката: Иво Радоев

    През 2017 г. Столичната община имаше намерение да отдаде трамвайно депо "Клокотница" под наем  за срок от 10 години на частен ползвател. Планираше се сградата да се превърне в културен център със студия за заснемане на филми. Тогава общински съветници твърдяха, че са необходими над 10 млн. лева за ремонт на сградата. В общинския бюджет нямало средства за трансформиране на депото в музей на градския транспорт и единственият вариант за съхраняване на историческата сграда е отдаването ѝ под наем. Под влияние на силния обществен натиск, Общината се отказа от тези свои намерения и сградата отново потъна в забрава. 

Състоянието на сградата днес, заснета от страната на ул. "Клокотница".

     Един век красивата сграда изпраща и посреща софийските трамваи. Времето е оставило своя отпечатък върху старината и нейната уникална дървена покривна конструкция, която осигурява навлизане на естествена дневна светлина, е напът да рухне. Разположена в историческия център на града, на оживен булевард и в непосредствена близост до Централната железопътна гара, вече четвърт век тя търпеливо чака някой да оцени нейната архитектурна и историческа стойност и да ѝ вдъхне нов живот. 

    Любопитна е историята на трамвайното депо, свидетел на едни от най-значимите събития на младата българска столица. Сградата се издига през 1900 г. и приема името депо "Мария Луиза". Построява я белгийският концесионер на софийските трамваи. Година по-късно пред смаяните погледи на софиянци по улиците на града ще тръгнат и първите електрически трамваи. През годините на тоталитарния режим домът на трамваите носи името "Станьо Василев", а след демократичните промени е преименуван на "Клокотница".

Тържество в трамвайното депо на бул. "Мария Луиза" - 1901 г.

    В двора на трамвайното депо могат да бъдат видяни единствените трипътни трамвайни стрелки в София. Първоначално преминаването на трамвайните вагони от улицата към различните коловози на основните халета се е осъществявало чрез напречен трансбордьор. По-късно той е премахнат. Изгражда се стрелкова гърловина, която включва и две тройни стрелки между отделните коловози и изхода от двора на депото.

Трипътна трамвайна стрелка в двора на депото. Снимка: Иво Радоев

    Там се е помещавала първата трамвайната работилница. В периода 1943 – 1944 сградата е засегната от бомбардировките, машините на работилницата са евакуирани в новото депо в „Красно село”, където по-късно се обособява новата трамвайна работилница. След края на Втората световна война щетите по сградата са отстранени.







Коментари